Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Vi läker

Publicerad 2013-06-10 20:19:16 i Hanna

Vet ni, vi läker. Det märks säkert en del, om man skulle gå tillbaka och läsa. Jag skrev mer innan vårt försök till syskon också, läser man där märks det ännu mer att jag har läkt. Men de gör ont att läsa, så det gör jag inte.

Det är konstigt att det är sant som de sa. Att man kan läka trots att världen går sönder. Att man kan lära sig leva med den här saknaden. Det är som att jag gjort ett rum i mig. Ett rum till Vide. Fyllt med kärlek. Ofta. Och smärta, saknaden. För än har jag inte accepterat att han dog. Kanske, som min kurator försöker få mig till, har jag börjat tolerera det.

Det är också sant, som andra i sorg sa, att man kan vara glad och ledsen samtidigt. Jag är till och med lycklig vissa stunder. Tacksam.
Över Nove Lo. Den lyckan är ännu förknippad med rätt så mycket rädsla. Ofta. Älskad från början och så väldigt fin, kärleken växer varje dag. Längtar efter att få se mitt barn, känna värmen, höra bäbisskrik. Lära mig vara bäbismamma. För det måste bli så. Jag orkar inget annat.
Över Vide. Tiden av lycka vi fick. Han gjorde oss till föräldrar, han kom först. Vackra, älskade barn!
Över mina vänner. De som stod kvar. Som jag lät stå kvar. Och de nya. Som vet allt om sorg.
På något sätt kan jag också acceptera att jag är tacksam över allt jag lär mig av det här. Lär mig om mig. Om ödmjukhet. Om vad som egentligen är viktigt.

Det blev en djup och rätt så naken text idag. Jag landar efter ettårsdagen. Nu har vi gjort alla saker en gång. Firat jul och födelsedagar utan Vide. Nu måste vi göra det resten av våra liv också.

För att lätta upp stämningen lite tänkte jag bjuda på en bild på en väns barn.
Bubblande lycka...

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-06-10 22:20:55

Det gör mig glad att läsa att ni läker. Att mitt i allt det sorgsna, ofattbara ändå finna lycka och glädje igen.
Stor kram

Postat av: Li

Publicerad 2013-06-10 23:40:20

<3 <3 <3 <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela