Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Bra dag, tuff vecka

Publicerad 2012-12-06 19:15:00 i Hanna

Den 4 december hade Vide sin halvårsdag. Det har varit en väldigt tuff vecka, haft några riktigt jobbiga dagar. Saknar honom så himla himla mycket. Undrar så vad han hade kunnat nu. Vad han hade gillat.
 
Tänkte egentligen mest berätta om dagens glädjeämne. Vi var och tittade idag, på vårt lilla hopp. Det tickticktickade så fint så fint, lilla hjärtat. Jag såg inte först, tickandet. För jag tittade på fel ställe. Var räddare än jag själv kan förstå, vi såg ju hjärtat hos dr C för två veckor sen. Men innan tickandet syntes för mig var jag nära en panikångestattack. Dr G fick peka.
 
Vi bad om en bild. När vi tittade på Vide denna tiden fick vi en. Men se, skrivaren funkade inte. Han fipplade med den en bra stund, först samtidigt som han höll kvar ultraljudstaven. Det var ju lite... festligt. Sen en stund till. Men det hjälpte inte. Så inget bildbevis till eftervärlden på lilla knoppen som ska bli en bebis.
 
Om en vecka är det inskrivning hos barnmorskan. Det blir bra det. Skönt med delmål, behöver hela tiden delmål. Bergochdalbanan denna graviditet bjudit på hittills (dvs en ynka månad ungefär) emotionellt är ganska... kraftig. Lär väl inte bli bättre med tiden.
 
Efter ultraljudet, när vi kom hem, somnade jag. En trend? Ingen sömn innan, massor efter kontroller? Får se hur de närmsta dagarna blir.
 
Just ja, beräknat födelsedatum är 18 juli. Exakt tretton månader efter Vides beräknade. Enligt en massa andra människor som gjort IVF ändras inte detta med ultraljuden. Det innebär ju att det är ännu mer jobbigt med kurvorna, när de inte ens kan justera. Men å andra sidan är det ju skönt att veta. Om det nu är så.
 
Så, lilla lilla hoppbönan! Håll i dig nu, och väx till en bebis. Hör du det!

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2012-12-06 20:18:52

Åh! Vad snabbt tiden börjar rulla på, iaf för mig som inte är mitt uppe i det. Redan snart dags för inskrivning!
Ärtan har blivit en liten hoppböna :)

Svar: Ärtan är vårt hallon, eller vår hoppböna nu! :)Men faktiskt, det rullar på ganska bra. Skriver ju in oss hyfsat tidigt. Är väl v... 9? Beroende på hur man räknar då. Lär mig nog aldrig att sluta vara förvirrad.
litenlo.blogg.se

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-12-06 20:22:28

Tre tankar efter att ha läst inlägget.
1. Gapskratt, himla märkligt att doppla och laga skrivaren samtidigt!
2. Jag har ett uttryck som jag tror jag skrivit förr; berg och dalvana. Det får man efter ett tag.
3. Vi har lärt oss att aldrig boka in något efter en kontroll pga den förlamande tröttheten efter all anspänning. Då tar vi hämtmat och sover.

Stor kram!

Svar: 3. Ska absolut ta vara på kunskapen sova/hämtmat. (Sova, det går liksom av sig själv)2. Kommer ihåg din bergochdalvana! Det är så sant, men har svårt att känna mig van när det går fort.
1. Ja, visst är det rätt fascinerande? Det var samma som gjorde äggplocket, då dopplar man, styr nål och styr sug samtidigt. Så han har nog rätt bra koordination. Vi har också skrattat rätt mkt åt det idag. Roligt att ligga med benen i vädret samtidigt som man hör honom muttra om tekniska prylar.

Vet inte om jag sagt det ordentligt, Johanna. Men det du gjort under den här tiden betyder så otroligt mycket för mig! TACK!
Kram!
litenlo.blogg.se

Postat av: Anna M

Publicerad 2012-12-06 21:29:40

åh en liten titt på ert lilla hopp, så härligt! och redan i v 9 - tiden går ju faktiskt framåt konstigt nog.

Svar: Är vi i vecka nio? :) Det kanske jag är. Tufft.//H
litenlo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela