Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Spännande. Och inte fullt så spännande.

Publicerad 2012-10-20 12:24:00 i Hanna

Igår hände det grejer!
Nu fick jag minsann ta TVÅ sprutor. Feststämningen visste inga gränser.
Spruta nummer två hämmar mitt eget GnRH, som styr frisläppning av follikelstimulerande hormon, FSH (äggblåsorna ska växa till sig-hormon) och luteiniserande hormon, LH (äggblåsorna spricker och släpper ut lilla ägget-hormon). Nu hämmas alltså dessa funktioner, så äggen ska stanna kvar i sina blåsor. (Den första sprutan sätter ju dock fart på själva tillväxten, alltså FSH-effekt)
Då kan ju tant doktorn plocka ut dem istället. Släpper äggen blir de ju minst sagt svårhittade. Vill inte vara den höstacken, som nålen gräver runt i. För att försöka sig på en dålig metafor.
Orgalutran, som sprutan heter, sved rätt länge. Dumma den. Skall tas fram till äggutplock tror jag. Eller i alla fall tills de säger till mig att ta den tredje varianten av spruta. Skriver om den när det är dags.
 
Övrigt:
Saknar min son så jag har fysiskt ont i kroppen. (ORÄTTVIST)
Gråter mycket idag. (bra, tycker min shrink)
Är trött. (hormonpåverkan? sömnbrist? hjärntrött av alla tankar? spelar det någon roll?)
Har ont i sidorna och det bränner liksom lite. (äggstockstillväxt hoppas jag)
Aptiten är tillbaka. (positivt)
Har gått upp ett kilo (se ovan, eller lite svullnad?)
Har ont i symfysen. Och ryggslutet (antar att det är SI-lederna).
 
Hoppas jag kan må lite bättre framåt kvällen. Dagens väder hjälper inte till. Det är grått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela