Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Barnmorskebesök

Publicerad 2013-02-05 17:15:55 i Hanna

Idag har jag haft vattengympa. Pratade lite med de två andra som är där. Det var ganska jobbigt idag. Är avundsjuk på frasen "efter vecka 25 sådär kunde en ju slappna av lite". Nja. Det tvivlar jag på.
Är också avundsjuk på hur självklart det låter för en annan som är där att bäbisen ska komma ut och skrika. Blir arg på vissa saker nån sa. Men allt är ju avundsjuka. Vill också tro med hela hjärtat att bönan kommer stanna här med oss. Idag var det lite extra jobbigt, för jag skulle till bästa bm på eftermiddagen. Kontroll är synonymt med oro. Vi lyssnar ju på hjärtat nu när vi är där. Så det här "vi ses nästa vecka" kändes så osäkert för mig... För tänk om hjärtat inte skulle slå.

Åt lunch med bästa människan. Det var mysigt!

Sen barnmorskan. Alla mina värden var bra. Hon lugnade ner mig med några nojor jag hade.
Livmodern växer så det knakar, och man ser skillnad på de här 10 dagarna eller vad det är sen förra besöket. Bra!
Sen skulle vi lyssna. Oj, vad hon fick leta. Tror faktiskt alla tre hann få ångest i olika stor utsträckning. Även om bm sa att hon hörde hur hen rörde sig, fattade hon ju att vi inte skulle lugna oss innan hjärtslagen hördes. Jag var tvungen att blunda, hade svårt att andas. Sara hann tänka på allt som måste göras om bäbisen inte levde. Allt var hemskt hemskt hemskt.
Till slut, efter flera minuter, hördes jämna fina lagom snabba hjärtslag. Och vi kunde börja gråta.
Efteråt var vi tvungna att sitta en lång stund. Vi gick och fikade. Vi lär nog behöva göra det efter alla kontroller.

Nu lever bönan minsann om så jag känner, när jag inte är orolig längre.

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-02-05 20:56:27

Åh nej vad hemskt! Med hjärtljuden. Usch vad onödigt och skrämmande. Kom att tänka på ett citat; "oro är ett litet ord, för en stor känsla, som gör att allt annat bleknar".

Eran oro är enorm, men även ert hopp! Hoppet är vackert.

Postat av: Åse

Publicerad 2013-02-07 12:47:37

<3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela