Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Träning

Publicerad 2013-02-15 18:58:00 i Hanna

Det här med träning. Förra graviditeten gick jag till...3? olika sjukgymnaster med mina foglossningsproblem. En av dem gav mig tre hemmaövningar på ett papper (tåhävningar, bäckenlyft och nåt jag inte kommer ihåg). De andra sa vila, gav mig lite viloställningar för att ha så lite smärta som möjligt. Så fick jag tips om TENS, den hjälpte ju lite.

Nu fick jag tillbaka smärtorna när jag började med hormonstimuleringen. Dvs före jag blev gravid. Hade också ont varje ägglossning och mens mellan graviditeterna.
Fick ett tips av en bra människa förra gången, om en sjukgymnast som var riktigt bra på foglossningsgrejer. Så jag kontaktade henne tidigt, fick komma i vecka tolv.
Nu tränar jag två gånger i veckan under hennes övervakning. I vatten och gym.
Det hjälper väldigt väldigt mycket. Har inte alls lika ont som motsvarande vecka med Vide i magen. Vilket är anmärkningsvärt, då det blir värre per graviditet för de flesta. Hormonpåverkad smärta i lederna. Det som blir bättre är naturligtvis dels muskulaturen runt fogarna, dels blodcirkulationen. Jag lär mig mer om hur jag kan röra mig och vad som inte funkar.
Tänk va, jag pratade med henne om hur det kan vara så. Att nästan alla säger vila vid foglossning. Hon sa att det bara var hon och en till som körde rörelseträning ordentligt med gravida som har ont i Stockholm. Det är vansinnigt! Nio månader är mycket stelhet och förlorad muskelmassa.

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-02-15 19:41:53

Vad bra att det fungerar. Märkligt att så många informerar fel.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela