Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Mardrömmar och ultraljud

Publicerad 2013-03-24 19:13:22 i Hanna

Jag har drömt mardrömmar väldigt många gånger per natt många nätter nu. Har haft svårt att lugna mig och släppa tanken på att de ska bli sanna. Alla går ut på att bäbisen dör, eller nästan alla. Ibland är det andra som dör, Sara eller annan familjemedlem. Alternativt måste jag rädda någon som håller på att dö. Nätterna blir utmattande efter ett tag.
Kände att jag behövde försöka lugna mig i förmiddags, kunde inte trots tydliga fosterrörelser släppa oron. Till slut ringde mamma förlossningen (är i Kalmar ju) och förklarade läget. Jag hade känt bäbis men var orolig. Trevlig människa sa att vi såklart skulle komma in. Blev mottagna av lugn och fin människa som satte oss i väntrummet på förlossningen.
Tyvärr bytte de sen och det kom en inte alls lika lugnande barnmorska för att ta hand om mig. Hon ville först knappt lyssna, sa att jag inte hade några symtom. Frågade mig ingenting. Lyssnade iaf, men då hade hon redan stirrat upp mig så det lugnade mig ingenting.
Sa att läkaren ju inte skulle göra nåt ultraljud eftersom det inte fanns nåt skäl till det.
När hon sen sa att de ändå inte kunde garantera att bäbisen levde när jag klivit ut genom dörren blev det lite mycket för mig. Började storgråta och fick ångestattack. Orkade inte ens se henne. Svarade att hon inte kunde säga så.
Sen gick hon aldrig. Tyckte jag. Fick ur mig att jag åtminstone ville prata med läkare innan jag gick. Hon började då prata om att sätta ctg, hade bara lyssnat med doppler först. Vi bad att få prata med läkaren igen.

När läkaren kom vände allt. Hon frågade om vad som hänt med Vide och när. Jag fick berätta. Hon sa att hon förstod min oro och jag kunde andas igen. Vad lite det behövs! Vad bemötande är viktigt!
Sen sa hon att det är klart vi skulle titta om det brukar göra mig lugnare. Tack dr Diana! Du gjorde att vi slapp lägga in oss, Nove och jag...

Här är Nove Lo. Översta bilden är huvudet och ett knä. Mitten är ben och armar med en hand i ansiktet och nederst ser ni ben och armar bara. Hen börjar bli stor, älskade ungen! Får inte plats med hela Nove på samma bild. Nove rörde sig en massa. Gulle!

Kommentarer

Postat av: Malin -Änglamamma

Publicerad 2013-03-24 20:03:55

Vilket fint småsyskon Vide har!! <3

Skönt att läkaren förstod och bemötte er på ett bra sätt!

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-03-24 20:09:13

Men åh, så besviken jag blir av att läsa hur bm bemötte dig! Man måste väl ändå kunna se att en graviditet är en begränsad tid, och om oro/ångestbesvär består efter den, så får man väl hitta en strategi för att jobba med det då. ( så resonerade iaf min kurator under grav) Känns mest humant att bjuda på lugnande åtgärder just nu. Det tycker jag i alla fall!

Jag har också drömt mycket "djupa" drömmar under graviditeterna. Är jättejobbigt i kombination med den ökade känsligheten och gråtmildheten man ofta har.

Stor kram, och förresten mycket fina byxor du sytt Sara!

Postat av: Rose-Marie

Publicerad 2013-03-24 22:31:31

Men fy vad hemskt!!! Tur att du fick prata med en läkare som förstod.
Jag har ju själv gått gråtande från våran vårdcentral de senaste gångerna just pga av att de inte tycks förstå eller ha empati där. 2 av dem visste inte vad IVF var. Den sista undrade varför jag var ledsen då jag var där för läkarintyg nu vid mitt MA, han sa att sånt händer och att jag skulle vara glad att jag iallafall fått 1 barn, inte alla som fått det. Klart jag är glad för André inte minst de senaste åren men alltså, man säger ju inte så helt enkelt.

Nu har jag bytt vårdcentral och hoppas på bättre hjälp på den nya.
Däremot har jag inte stött på någon hemsk på IVF-kliniken ännu som tur är.

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-03-25 13:10:44

Men vilken hemska barnmorska, hur kan man säga så?! Bra att du sa ifrån och att det kom en bra människa. Kram

Postat av: Åse

Publicerad 2013-03-27 18:58:25

Vad ledsen jag blir av att läsa hur du blir bemött. Hoppas att du inte råkar ut för det igen. Tur att det finns fina människor där ute, som lyssnar och förstår. Som är riktiga medmänniskor.

Undebara bilder på ert lilla under. Så vackert att titta på.

Postat av: Åse

Publicerad 2013-03-27 18:58:43

Vad ledsen jag blir av att läsa hur du blir bemött. Hoppas att du inte råkar ut för det igen. Tur att det finns fina människor där ute, som lyssnar och förstår. Som är riktiga medmänniskor.

Undebara bilder på ert lilla under. Så vackert att titta på.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela