Vägen till Nove Lo, Vides lillasyskon

Här kan du läsa om vår sorg efter Vide, vårt förstfödda barn, och vägen till hans lilla syskon. Vide fick inte överleva sin födelse. Nove Lo ligger och växer i Hannas mage. Vardagens tankar letar sig in här och var, vår vardag. Vill du läsa om hur Nove kom till kan du klicka på oktober 2012 i arkivet. Där står det om vår IVF, som lyckades på första försöket! //Mammorna Sara och Hanna

Hantera

Publicerad 2013-05-25 21:37:00 i Hanna

Ibland känns det som om allt handlar om det. Att hantera situationer. Hantera samtal, hantera smärtan, hantera känslor; sorg, ångest och oro.
 
Idag fick vi hantera en... människa som vi inte känner, men som finns på området där vi har kolonilott.
 
Hon berättade att hon hade hört att bebisar inte ska ligga på magen, för då kan de dö i plötslig spädbarnsdöd (PSD).
Jaha? Hon visste alltså inte hur Vide dog, men tyckte tydligen att nån form av fel måste vi ju gjort.
Sen sa hon ungefär att "Jaja, det är ju tydligen sånt som händer" om att barn dör. Ungefär i samma ton som jag skulle använda om jag tappade en blomkruka eller så.
Hon missade dessutom min gravida mage, det kan jag säga är en rätt stor bedrift! Vecka 33 har vi gått in i. Kulan syns och jag står i ett tight linne.
Ja, då hoppas vi att det går bättre denna gången. Sa hon. I samma ton som ovan.
När vi hade berättat. Knäppis.
 
Trodde faktiskt inte att jag hade låtit henne ta någon plats. Tycker att hon är så märklig, liksom inte värd att lägga någon kraft på. Men tydligen, eftersom jag tänker på det nu. Fast jag tror egentligen att jag tycker hon är så märklig att det är därför jag skriver.
Och för att jag är trött på att bara skriva om hur rädda, ledsna och oroliga vi är. Någonstans är det där samtalet komiskt. Så hanterar jag henne. Genom att tycka att det är så väsensskilt ifrån min värld att det blir komiskt.
 
Varje dag ska hanteras.

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-05-25 23:13:21

Men vilket pucko!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela